Początki kolejki
Historia powstania Kolei Jędrzejowskiej sięga I wojny światowej. Początkowo były to linie frontowe (Rollbahn) C.K. Armii budowane od końca 1914r. W lutym 1915 wojska austriackie dla potrzeb militarnych wybudowały pierwszy odcinek polowej linii wąskotorowej od Jędrzejowa do dzisiejszych Motkowic. W maju 1915r. trwały prace przy budowie tymczasowych mostów na Nidzie, które służą kolejce do dziś. Po cofnięciu się frontu austriacko - rosyjskiego znad rzeki Nidy, rozpoczęto budowę dalszego odcinka linii do Hajdaszka, Sędziejowic i Chmielnika, a następnie przez Raków Opatowski do Bogorii. Łączna długość kolei wynosiła 86 km. Niemal równolegle powstały odcinki Miechów - Węchadłów - Działoszyce, Kocmyrzów - Posądza. Budowano również styczne kolejki konne. W 1917 czynne już były kolejki na odcinkach Kije - Pińczów - Michałów - Koniecmosty - Opatowiec oraz Staszów - Rytwiany - Pacanów/Szczucin.
Więcej o historii kolejki – tutaj.
Zimową porą
Zdjęcia zrobiłam podczas „zimowego snu” kolejki. Było cicho i spokojnie. Zobaczyć mogłam efekty zakończonej w 2013r. rewitalizacji dworca i jego otoczenia.
Ponidzie*, leżące w centralnej części Niecki Nidziańskiej, jest jednym z najlepiej nasłonecznionych rejonów Polski. Dzięki temu rosną tu gatunki stepowe, murawy kserotermiczne (w rezerwacie „Grabowiec”), słonorośla (rezerwat „Owczary”) oraz wspaniały las łęgowy i olszyna. Znakiem rozpoznawczym Ponidzia jest pełna malowniczych zakoli i meandrów rzeka Nida, wykorzystywana do organizacji spływów kajakowych. Jej krajobraz wzbogacają ostańce, kopuły i wychodnie gipsowe (w rezerwacie „Przęślin”). Tutejsza przyroda jest także doskonałym azylem dla wielu chronionych gatunków ptaków i zwierząt.
W pobliżu warto zobaczyć:
- Pierwszy klasztor cysterski w Polsce
- Dworek Mikołaja Reja w Nagłowicach. W tle fascynująca historia kultury łużyckiej