Zabudowania dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej
Linia kolejowa otwarta została w październiku 1846r. Pierwotny budynek dworca rozbudowany był w 1873r., a zadaszenie peronu w 1894 r.
Zespół dworca dawnej kolei warszawsko-wiedeńskiej składa się z dużego budynku dworca, wiaty peronowej oraz innych budynków użyteczności kolejowej. Budynki powstały w latach 60. XIX w., a następnie zostały przebudowane na przełomie XIX i XX w. Dzięki budowie kolei Piotrków stał się miastem przemysłowym, powstały tu m.in. huty szkła, browar i „manufaktura” na Bugaju produkująca materiały bawełniane.
Zespół dworcowy przeszedł gruntowny remont i modernizację w latach 2010 – 2012.
Wieża ciśnień (neoklasycyzm) według projektu Władysława Leszka Horodeckiego
Wieża znajduje się niedaleko dworca. Wzniesiono ją w latach 20. XX wieku według projektu W. Horodeckiego.
Powstała dzięki pożyczce amerykańskiego przedsiębiorstwa „Ulen&Company”, z którą rząd polski podpisał umowę dotyczącą sfinansowania w czterech wybranych miastach inwestycji sprzyjających unowocześnieniu infrastruktury i podniesieniu standardów sanitarnych. Forma wieży wzniesionej na planie koła nawiązuje do renesansu.
Pompa odśrodkowa
Przy wieży znajduje się pompa odśrodkowa szwajcarskiej firmy Braci Sulzer (rok produkcji 1928). Urządzenie pracowało na Stacji Uzdatniania Wody przy ul. Żwirki w Piotrkowie Trybunalskim do roku 2000. Pompy tego typu są najczęściej stosowane w sieciach wodociągowych. Umieszczony na poziomej osi wirnik, zamknięty jest w korpusie w kształcie spirali Archimedesa. Dopływ cieczy jest osiowy, odpływ promieniowy. Prezentowana pompa mogła tłoczyć wodę na wysokość 32 m z wydajnością 220 m3 na godzinę.
W pobliżu warto zobaczyć:
- Zamek Królewski w formie wieży mieszkalnej
W pobliżu można zjeść w:
W artykule wykorzystałam teksty z tablic informacyjnych.