Poznaj Polskę i
jej sąsiadów z Polą Neis 

Rekord Polski w liczbie odwiedzonych muzeów, restauracji i atrakcyjnych miejsc.
Polish Czech English German Lithuanian Russian Slovak Ukrainian

Utworzono: 14.07.2020r.

Na niespotykaną skalę łamane są prawa konsumentów oraz dyskryminowane są osoby niepełnosprawne? (2). Wyjaśnienia RPO

Na niespotykaną skalę łamane są prawa konsumentów oraz dyskryminowane są osoby niepełnosprawne? (2). Wyjaśnienia RPO Autor: pixabay.com

Do odwołania, obowiązuje obowiązek zakrywania - przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego - ust i nosa. Od tej reguły jest wiele wyjątków. Między innymi obowiązku tego nie stosuje się w przypadku osób, które nie mogą zakrywać ust i nosa z powodu stanu zdrowia, całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym, znacznym albo głębokim, lub osób mających trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa.

Tymczasem wiele instytucji wznawiając działalność (baseny, muzea, domy kultury itp.) płodzi nowe regulaminy czy zarządzenia do już istniejących. Te nowe dotyczą sposobu korzystania z obiektów zamkniętych w czasie "pandemii". Jednym z punktów jest "obowiązkowe zakrywanie ust i nosa". Przy czym w tych nowych regulaminach nie ma słowa o tym, że od tej zasady są wyjątki.

 

W związku z tym zwróciliśmy się do odpowiednich urzędów z następującymi pytaniami:

- Czy w regulaminach, zarządzeniach i kartkach zamieszczanych przy wejściach nie powinna być informacja, że jest obowiązek zakrycia ust i nosa, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w art. 19, ust. 3 pkt 3 wspomnianego powyżej rozporządzenia?

- Czy regulaminy nie mające tego zapisu - są niezgodne z prawem?

- Jeśli niezgodne, to gdzie to można zgłosić?

- Co może zrobić osoba, gdy usłyszy, że ma pokazać zaświadczenie lub powiedzieć na co choruje, bo nie zostanie wpuszczona bez zakrytych ust i nosa?    

- Czy opisane praktyki to łamanie prawa? Czy możemy mówić o dyskryminacji osób chorych?

- Czy nie powinno być tak, że wejście osoby bez zakrytych ust i nosa winno być traktowane jako oświadczenie, że korzysta z niestosowania obowiązku przewidzianego w art. art. 19, ust. 3 pkt 3 rozporządzenia? I nikt z obsługi sklepu nie powinien się o nic taką osobę pytać?

Powyższe pytania odnoszą się także do muzeów, parków wodnych, instytucji kultury itp.

 

Więcej w sprawie interwencji: Na niespotykaną skalę łamane są prawa konsumentów oraz dyskryminowane są osoby niepełnosprawne?

 

Jako pierwszy następujące wyjaśnienia  przesłał Grzegorz Heleniak, naczelnik Wydziału Prawa Administracyjnego i Ochrony Zdrowia RPO:

Odnosząc się do treści Pana pisma, informuję, że przedstawiona problematyka jest znana Rzecznikowi i była przedmiotem jego interwencji. W dniu 27 kwietnia 2020 r. Rzecznik zwrócił się do Prezesa Zarządu Polskiej Izby Handlu i Prezesa Zarządu Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług (znak sprawy: V.7224.52.2020) z prośbą o podjęcie działań w celu wyeliminowania takich sytuacji.

W wystąpieniach tych Rzecznik zauważył, że niektórzy klienci spotykają się z odmową lub utrudnieniami w korzystaniu z placówek handlowych. Dotyczy to w szczególności odmowy obsługi klientów, którzy – ze względów zdrowotnych – nie mogą nosić maseczki ochronnej. W takich sytuacjach przepisy obecnie obowiązującego prawa przewidują odstępstwo  od obowiązku zakrywania ust i nosa w miejscach publicznych. Nie wymagają przy tym potwierdzenia owych przeciwwskazań zdrowotnych zaświadczeniem lekarskim.

W dniu 20 maja 2020 r. Rzecznik skierował wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów, w którym wskazał, że obowiązek zakrywania ust i nosa nie znajduje należytego oparcia w ustawie (znak sprawy: V.7018.275.2020). Na stronie internetowej  https://www.rpo.gov.pl/pl/content/koronawirus-rpo-nakaz-zakrywania-ust-nosa-niezgodny-z-zasadami-tworzenia-prawa   może się Pan zapoznać z jego treścią.

Natomiast w dniu 19 czerwca 2020 r. (znak sprawy: V.7018.481.2020) Rzecznik zwrócił uwagę Ministrowi Zdrowia, że obowiązek zakrywania ust i nosa został sformułowany w sposób nieprecyzyjny, co powoduje, że rodzi wiele problemów praktycznych i jest trudny do wyegzekwowania. Pełna treść stanowiska Rzecznika dostępna jest pod adresem: https://www.rpo.gov.pl/pl/content/koronawirus-rpo-nienoszenie-maseczek-moze-zniweczyc-starania-nierozprzestrzeniania-epidemii.

W odniesieniu do formułowanych przez Pana wątpliwości, wyjaśniam, że wśród kompetencji Rzecznika nie przewidziano możliwości wydawania opinii lub porad prawnych. Przedmiotem postępowania wyjaśniającego Rzecznika Praw Obywatelskich podjętego w indywidulanej lub generalnej sprawie jest, co do zasady, konkretne działanie lub zaniechanie organów władzy publicznej skutkujące uszczerbkiem w sferze praw i wolności obywatelskich. Dlatego też możemy poinformować Pana o stanowisku Rzecznika wobec działań władzy publicznej w interesującym Pana obszarze, sformułowanym w wystąpieniach generalnych skierowanych do właściwych organów.

 

JS

 

Przeczytaj także:

Rzecznik Praw Pacjenta podaje, co można zrobić, gdy łamane są prawa między innymi osób niepełnosprawnych w związku z koniecznością zakrywania ust i nosa

logo Centralna Turystyczna Agencja Informacyjna

Centralna Turystyczna Agencja Informacyjna Ambasador (CTAIA)

 

ZAPRASZAMY NA NOWĄ STRONĘ: www.powiklaniaposzczepienne.pl

 

POZNAJ Z POLĄ NEIS SĄSIADÓW POLSKI

Niemcy

flaga niemiec mala

Rosja

flaga-rosji-mala

Litwa

flaga-litwy-mala

Białoruś

flaga-bialorusi-mala

Ukraina

flaga-ukrainy-mala

Słowacja

flaga-slowacji-mala

Czechy

flaga-czech-mala
Niemcy Rosja Litwa Białoruś Ukraina

Słowacja

Czechy